Różnice pomiędzy starymi i nowymi grami – kilka słów o rozwoju technologi

Gry wideo rozwoj techniki

Wystarczy mieć obecnie 25 lat, a nawet trochę mniej, by móc obiektywnie porównać fakt, jak rozwój technologiczny wpłynął na świat wirtualnej rozrywki. Nie jest tajemnicą, że postęp informatyczny następuje bardzo szybko, a więc i dzisiejsi studenci mogą już słabo kojarzyć, dlaczego zagrywali się do upadłego w tytuły, które obecnie wydają im się mało dopracowane.

Wraz z rozwojem oferty wirtualnego świata zaczęliśmy mieć wobec niego coraz większe oczekiwania, a więc miłość ta pod pewnymi względami jest raczej dość wypaczona. Popularne tytuły ostatnich lat starzeją się oczywiście trochę wolniej, gdyż nie wszystko jest w nich zasługą grafiki, jednak wraz z upływem lat także i one wymagają aktualizacji, by nie odeszły kiedyś w zapomnienie. Czasem robi się z nich remastery, innym razem piszę się nowy scenariusz przygód głównego bohatera. Jakie cechy uległy w tym czasie największym zmianom? Czy jest coś co przetrwało próbę mijających lat? O tym dowiecie się czytając resztę artykułu.

Największe zmiany

To co niewątpliwie zmieniło się (i nadal zmienia) to szczegółowość modeli postaci, wielkość świata, realizm przedstawionych wydarzeń oraz ogólne przybliżenie świata gry do świata rzeczywistego. Jednym słowem, pierwsze miejsce zajmuje w tym wypadku grafika. Każdego roku przynajmniej jeden tytuł prezentuje nowe rozwiązania wizualne, które mają być wyróżnikiem danej produkcji na tle innych starszych tytułów. Czasem jest to większa rozdzielczość, czasem ilość klatek wyświetlanych na sekundę, a może nawet zdarzyć się, że postać, która kierujemy otrzyma naturalne rysy twarzy i przekonującą mimikę. W porównaniu do starych gier jest to ogromny skok technologiczny, ale jeśli przyjrzymy się produkcjom z ostatnich dwóch lat, to bardzo możliwe, że nie zauważymy dużych zmian. Zwłaszcza niewprawne oko będzie przekonane, że obie gry są na tym samym poziomie szczegółowości, choć PC wyraźnie będzie sygnalizował, że jeden z nich wymaga o wiele większej mocy obliczeniowej procesora.

Zauważalne, ale nie tak duże

Tym co otrzymujemy dziś od producentów gier, są tytuły o wiele bardziej rozbudowane również pod względem mechaniki. Choć wiele ze schematów rozgrywki nadal jest wykorzystywanych, to część z nich uległa znacznemu rozbudowaniu. Przykładem mogą być w tym wypadku takie mechanizmy, jak:
- celowanie (celownik jest mniejszy, uwzględnia efekt odrzutu oraz naturalne przemieszczenie ciała podczas oddychania, a by precyzyjnie wycelować należy wykonać przybliżenie, co kiedyś nie było wymagane),
- eksploracja (znacznie dopracowane efekty platformowe, bogatszy zbiór ruchów postaci którą kierujemy, wspinaczka z elementami zręcznościowymi, bogata paleta pojazdów, którymi możemy kierować),
- walka (naturalniejsze posługiwanie się orężem oraz bogaty zestaw ciosów, poprawiona sztuczna inteligencja oponentów, walka z większą liczbą przeciwników jednocześnie, bardziej pomysłowi bossowie, nowe metody walki oraz uzbrojenia).

Minimalne zmiany

Najmniejsze zmiany dotyczące świata gier dotknęły rozwiązań fabularnych. Oczywiście dialogi nadal są ważnym źródłem informacji o świecie przedstawionym, a niektóre wybory mają swoje konsekwencje, ale zarówno tematyka, jak i podstawowe cechy bohaterów są bardzo podobne. Nadal ważny jest heroizm, ochrona świata, pomaganie słabszym, przetrwanie i likwidacja zastępów przeciwników, którzy starają się zaburzyć ład wybranej krainy. Nadal podstęp ma tu swoją moc, a brutalna siła może przynieść czasem równie duże szkody. Co z tego, że czasem przyjdzie nam wcielić się w rolę czarnego charakteru i stanąć po stronie zła. Stare rozwiązania zostały rozbudowane, ale jeśli chodzi o ulubione przez graczy fabuły to nowości jest tu najmniej.

Dziękujemy portalowi programować.pl za współpracę merytoryczną.

Kategorie: 

Reklama